Zimní QRP závod v našem klubu běžně nejezdíme. Letos naše účast byla výjimka a to díky tomu, že Tomáš OK1GTH chtěl odzkoušet zimní úpravy na novém radiovozu, na kterém společně pracujeme. Plánování bylo jednoduché a den předem jsme začali řešit kdo, co vezme. Tomášovi se před časem podařilo vyřídit celoroční povolení k vjezdu na Branišovský vrch (cca 800 m.n.m.) nedaleko Toužimi a tak bylo rozhodnuto, kterou kótu zkusíme zdolat i přes zimní ráz počasí.
V neděli brzo ráno vyrážíme směr Branišovský vrch. Cesty nebylyvůbec nasolené, svítilo slunce a vše vypadalo nádherně. Až pár kilometrů od cíle se začal objevovat první sníh a závěje. Už jsme začali řešit plán „B“. Cesta byla samý led a sníh. Tomáš zkušeně drží konstantní rychlost, tj. skoro plný plyn a jedeme do prudkého kopce ledovým korytem, naštěstí nemusíme zastavovat u závory, která byla po předchozí domluvě odemčená. Cestou to vypadalo dost divoce, ale vyjeli jsme to. Ukázala se velká výhoda permanentního pohonu 4x4 u stařičké VW T4. Hodnotím, že nahoru OK, ale dolů to bude horší. No uvidíme… Za autem táhneme i relativně nový přívěsný stožár o maximální výšce skoro 15 m, takže dodatečná váha nebržděného vozíku je celkem i znát.
Rychlá prohlídka vrcholu kopce a jdeme stavět. Během stavění jsme řešili,že určitě něco nemám, když se balilo tak narychlo. Asi nejlepší vtip byl, když Tomáš hlásí „kde je krabička rotátoru“ a něco drží za zády. :D Chtěl to udělat asi napínavé, protože to máme všechno téměř postavené. Zní to neuvěřitelně za hodinu postaveno, zprovozněno a nic nám nechybělo.Setup složený z přívěsného stožáru, který z bezpečnostních důvodů nakonec vysunut jen do 12 m (obava z námrazy) a na něm malý rotátor G450 s přepínacím relátkem. Na 70cm byla použita 10el YAGI a na 2m 13el s 6m ráhnem a dolů svod kvalitního 13mm „ekoflex“ kabelu.
Začátek závodu rozjíždím já a pak se střídáme po půlhodině. První 3 minuty byly tragické, kdy se nedaří ani dovolávat na blízké stanice a ani „ject“ na výzvu. Problém se ukázal záhy při pohledu na PSV, kdy jsem zapomněl připojit napájení pro koaxiální relé, hi…Naštěstí malý Icom má celkem dobře zvládnuté reflektometrické ochrany. Po správném přepnutí to již docela odsejpá, ale brzo začne tempo zpomalovat. Pravidelně se střídáme u rádia, ale Ok stanice už nevolají a zahraničí stanice na 70cm moc nejsou. Tak rozjíždíme chat, ale moc nám to nepomohlo. Konzumujeme k tomu dovezené potraviny a zapíjíme teplým čajem. Koukáme ven z auta a kocháme se parádními výhledy, které vznikly pravděpodobně kvůli kůrovci. Uvnitř auta je „trenýrková“ teplota a „bufík“ jede skoro na plno, takže pohodička. Sluníčko nám zároveň přes solární panel napájí všechnu elektroniku včetně vysílání, takže až na propálenou naftu v topení jsme „green“.
Během spojení přijíždí neplánovaná kontrola z lesů ČR (i v neděli!!!) v zánovním Fordu Ranger. Naštěstí pánovi stačí ukázat povolení k vjezdu a je vše OK a můžeme pokračovat ve vysílání. Pravděpodobně někde u vjezdu do lesa mají umístěnou fotopast, takže pán o nás věděl a jel celkem najisto.
Druhá etapa na 2m byla podstatně lepší. Hned od začátku jedno spojení za druhým a ani nám moc nevadilo sršení a praskání z nějakého vedení VN, někde kolem azimutu 50°. Většinu času jedeme výzvu a pak krátce hledáme po pásmu a pomáhá nám chat. Trochu nás zaskočilo, jak velké číslo spojení nám hlásí některé protistanice. Holt mají o hodně lepší QTH, které vidí více do Čech a hlavně na Moravu. Výhodou našeho kopce je ale větší vzdálenost do středu republiky, takže bodově to nebude taková bída (taky se podařilo pár QRP spojení do DL a OM) a možná se dostaneme i do TOP5 celkově, uvidíme. Závod byl opravdu dobrý a bavilo nás to do poslední minuty, kdy ke konci závodu to naopak celkem gradovalo a ozvalo se několik DL v právě probíhajícím BBT závodě. Ukázalo se, jak příjemné je miniaturní univerzální rádio IC-705 a že i s cca 10 W out se dají dělat hezká spojení.
Demontáž a úklid celého cirkusu jsme zvládli za 45 minut a vyrážíme k domovu. Přichází nejhorší část cesty a to dolů z kopce! Led je hodně zrádný a trochu nás i potrápil, ale zvládli jsme to bez samovolného vyjetí mimo cestu.
Celou akci hodnotíme jako velmi zdařilou a překvapivě dobře připravenou. Výsledkem je předběžně 2m 45QSO 6646bodů a na 70cm 27QSO 3625bodů. Budeme se z této zajímavé kóty těšit na další spojení.
pro radioklub OK1RCA
Karel OK1ELE a Tomáš OK1GTH